Zespół Szkół Turystyczno Gastronomicznych

WYCIECZKA DO KRAKOWA KLASY II TH

W dniach 21- 22 października 2021roku klasa II TH odbywała wycieczkę do Krakowa w ramach akcji MEiN ,, Poznaj Polskę “- 3.Obszar edukacyjny – KULTURA I DZIEDZICTWO NARODOWE.

Naszą przygodę w grodzie Kraka rozpoczęliśmy od zdobycia Kopca Tadeusza Kościuszki, które to przy dość wietrznej pogodzie było nie lada wyczynem. Ciekawe losy Naczelnika powstania i zwycięskiego dowódcy bitwy pod Racławicami przedstawiła nam podczas zwiedzania muzeum przewodnik Joanna Olszewska.

Następnie, odbywając interesującą wędrówkę w czasie i przestrzeni po Drodze Królewskiej, odwiedziliśmy Wawel( z kryptą Marszałka Józefa Piłsudskiego ), spacerowaliśmy słynnymi ulicami: Floriańską, Grodzką i Kanoniczą, które odsłaniały przed nami ciekawe zakątki. W kościele Św. Franciszka mogliśmy podziwiać najsłynniejszy witraż Stanisława Wyspiańskiego ,, Stań się ! ( Bóg Ojciec )” oraz polichromie artysty ukazujące polskie kwiaty: lilie, maki, bratki, dziewanny, niezapominajki, mlecze, nasturcje i słoneczniki. Na chwilę zatrzymaliśmy się również na dziedzińcu Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie wysłuchaliśmy frag. pieśni akademickiej ,, Gaeudeamus Igitur” oraz obejrzeliśmy poruszające się figury woźnego UJ, królowej Jadwigi, króla Władysława Jagiełły, Jana z Kęt, Hugona Kołłątaja oraz Stanisława ze Skarbimierza. Podsumowaniem pierwszego dnia w grodzie Kraka było poznanie historii miasta oraz jego związku z ośrodkami handlowymi i kulturalnymi średniowiecznej Europy. W tym celu odwiedziliśmy Podziemia Rynku, wędrowaliśmy korytarzami, pełnymi pochylni i kładek, położonymi wokół Sukiennic, zachwycaliśmy się atmosferą targu na średniowiecznym rynku, co pozwoliło nam poznać tajniki życia codziennego Krakowa na przestrzeni XI / XIV.

Kolejny dzień wycieczki przywitał nas piękną słoneczną pogodą, w aurze której odwiedziliśmy Dworek Lucjana Rydla w Bronowicach ( Muzeum Młodej Polski ), gdzie w otoczeniu pięknego parku wysłuchaliśmy   opowieści przewodnik Joanny Olszewskiej o weselu Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny. Oczywiście, postacią łączącą to urocze miejsce z Krakowem jest Stanisław Wyspiański, który umieścił na kartach dramatu pt. ,, Wesele ” historię tych młodopolskich zaślubin.

Następnie na Rynku Głównym w Krakowie zasłuchaliśmy się w dźwięki hejnału z Wieży Mariackiej oraz zwiedziliśmy Bazylikę. W drodze powrotnej odwiedziliśmy także Pałac Koronny w Wodzisławiu, gdzie zintegrowani i zadowoleni z udanej wycieczki, z apetytem zjedliśmy pyszny posiłek.

Chcielibyśmy złożyć serdeczne podziękowania: Dyrektorowi naszej szkoły Panu Rafałowi Skrzeczyńskiemu za pomoc w organizacji wycieczki, a Ministerstwu Edukacji i Nauki oraz Powiatowi Mińskiemu za przekazane środki finansowe.